San Lorenzo Basilica

Базилика "Сан Лоренцо"

Базиликата "Сан Лоренцо" е една от най-старите и най-големи църкви във Флоренция, Италия.

Поставяне основите на проекта за църквата

Въпреки че е определяна като един от най-значимите примери на ренесансовата архитектура, тя има заплетена история. Базиликата се намира на мястото на църква от късната римска епоха, построена през 393 г., която по-късно през XI век е преустроена в Романски стил. През 1418 г. Матео Долфини, абат на базиликата по това време, се обръща към управата на Флоренция с молба за разрешение за реконструкция на църквата. Около 1420 г. Джовани ди Бичи Медичи, основателят на династията Медичи, управлявала Флоренция през по-голямата част от Ренесанса, решава да се присъедини към спонсорите за реконструкцията. Работата е възложена на Филипо Брунелески, който изготвя проект за реконструкция на църквата и строеж на сакристия (помещение в църква, където се съхраняват богослужебните съдове и облекло). Както често се случва през онази епоха, архитектът не успява да види завършено делото си. След неговата смърт през 1446 г. по проекта на църквата последователно работят Микелоцо и Антонио Манети, които изучават и обогатяват проекта на Брунелески.

Базиликата "Сан Лоренцо"
Базиликата "Сан Лоренцо"

Работата по църквата напредва бавно и до 1429 г. е завършена само Старата Сакристия и малка част от същинската част на църквата. Окончателното ѝ завършване се датира около 1460 г. Междувременно след смъртта на Джовани Медичи, неговият наследник Козимо ди Джовани Медичи почти незабелязано и без сътресения превръща Флорентинската република в монархия. След 1441 г. реконструкцията на църквата почти изцяло става финансирана от него. След смъртта си през 1464 г. той е погребан в гробница, разположена пред главния олтар под църквата, а в самата църква мястото е обозначен с надгробен камък.

 

Постройката

Базиликата е изградена във формата на латински кръст, с централен кораб и два странични, с разположени параклиси по цялото протежение на стените с изключение на фасадната. Над пресечната точка на диагоналите на трансепта (напречен кораб, пресичащ под прав ъгъл централния – бел. Ред.) е разположен куполът. Планът се базира на средната ос на симетрия, с умножаването на един квадратен модул с приблизителна ширина 6,5 метра. За вътрешното оформление са използвани така характерните за Брунелески материали и цветове – бяла мазилка и сивия камък (pietra serena) за колоните и орнаментите. Централният кораб е отделен от страничните с колони с коринтски капители, поддържащи арки. На колоните съответстват пиластри, разположени на стените на страничните кораби, също увенчани с коринтски капители. Таванът е направен с декоративни панели.

 

Старата сакристия е един от най-изчистените примери за ранния Флорентински Ренесанс. В нея се влиза от трансепта на църквата. Пространството вътре е обособено в четири квадратни сегмента: основният с гробницата на Джовани ди Бичи Медичи и съпругата му Пикарда, малка абсида с олтар и две странични сакристии, използвани като дрешник. Брунелески избира кубът за форма, а покривът е оформен като полусферичен купол, поддържан от пандантиви, концепция, която става водеща в ренесансовата архитектура. Интериорът на основното пространство е решен с ритмична система от пиластри и арки, които подчертават геометричното единство на пространство. В основата си куполът е опръстенен с прозорци, разположени на 12 плоскости, разделени от ребра. Олтарният параклис на южната страна се оформя от по-малък куб също със сводесто покритие. Брунелески ефективно усвоява Витрувианския метод на поставяне кръг вътре в квадрат, или по-точно една сфера вътре в куб, и с използването на този хуманистичен идеал, успява да включи геометрия и математика, за да оформи пространство. Двете сакристии са разположени от двете страни на олтарния параклис, а таваните им са направени с декоративни панели, едни от първите използвани през Ренесанса.

Три хоризонтални секции

На белите стени, архитектурните елементи в сивия камък (pietra serena) определят повърхността вертикално пиластри и хоризонтално антаблеман, но пространствата придобиват чувство за цикличност и ритмична хармония чрез използване на мотиви, получени от кръга (арки, криви и кръгли прозорци). Пространството е разделено на три хоризонтални секции, еднакви и редуващи се, във вертикална последователност: първото ниво, което е на височината на наблюдателя, обхваща мраморната маса със саркофага и олтара, втората междинна секция включва различни кръгови елементи: прозорците, пендантивите и малкия купол на олтара, третата и последна част съвпада с купола, и с най-голяма концентрация на светлината.

 

Ролята на Микеланджело

Базиликата "Сан Лоренцо"
Базиликата "Сан Лоренцо"

В началото на 16. век папа Лъв X, също член на фамилията Медичи, възлага на Микеланджело Буонароти да проектира фасадата на базиликата от бял мрамор от Карара. През 1518 г. той изработва дървен модел, който ясно показва класическите пропорции, които той избира за фасадата. Поради променени обстоятелства обаче работата по нея е изоставена и на Микеланджело е възложен друг проект, свързан с най-прочутата и най-величествена част от базиликата Сан Лоренцо – Капела Медичи, построена за възхвала на фамилията Медичи. Тя се състои от две постройки – Новата сакристия и Капелата на принцовете, построени съответно през 16 и 17 век.

Новата сакристия е частта от Капела Медичи, по която работи Микеланджело. Проектът е започнат около 1520 г. по поръчка на кардинал Джулио Медичи, бъдещият папа Климент VII, и папа Лъв X и е замислена като гробница за Лоренцо Великолепни и Джулиано ди Лоренцо Медичи. Микеланджело изоставя проекта за фасадата на църквата и започва работа върху сакристията. Тя е разположена от дясната страна на трансепта на базиликата, срещуположно на Старата сакристия. Микеланджело решава да следва дизайна на Брунелески и също избира кубът увенчан с купол за форма на сградата. Вътре интериорът също е решен с бяла мазилка и камъните „pietra serena“ за орнаментите.

По план гробниците в сакристията трябва да бъдат четири, но на практика гробниците на Лоренцо Великолепни и Джулиано ди Лоренцо Медичи така и не са започнати и те са погребани в базиликата. Така остават само две, за които Микеланджело извайва скулптурни композиции от мрамор. За гробницата на Джулиано Медичи той прави „Ден и Нощ“, а за тази на Лоренцо Медичи - „Утро и Здрач“.

Камъни и мрамор по стените

Капелата на принцовете е най-разпознаваемата част на базиликата от разстояние. Оформена като осмоъгълник, покрит с висок 59 метра купол, тя е разположена на една и съща ос с главния кораб и олтара на базиликата. Замислена още от Козимо I, капелата е построена по времето на Фердинанд Медичи в периода 1604 – 1640 г., като неин архитект е Матео Нигети, който разработва дизайна на базата на планове на Джовани Медичи, син на Козимо I. Стените на осмоъгълната зала, предназначена да приеме Великите херцози за вечният им сън, са изцяло покрити с полускъпоценни камъни и мрамор в различни цветове. Под капелата на принцовете се намира крипта, където са погребвани всички членове на фамилията до прекъсването на кръвната линия през 1743 г. със смъртта на Ана Мария Луиза Медичи. Според последната ѝ воля, тя дарява всички съкровища на Медичите (Уфици, Палацо Пити и вилите на Медичите), събирани повече от 3 века, на Флоренция, но със заръката, че те не трябва да напускат града "за стимулиране на любопитството на чужденците". Шестнайсет години след смъртта ѝ, галерия Уфици отваря врати за посетители.

Нови идеи за сградата днес

От началото на века във Флоренция тече оживена дискусия за изграждането на фасадата по модела изготвен от Микеланджело. За да бъде улеснен публичният дебат, през 2007 година беше направено прожектиране на компютърно изработен модел върху фасадата на базиликата, но и към настоящия момент не е постигнато едно мнение по въпроса.

Construction worker with tablet computer, Fast Forward Commercial Excellence

Имате въпроси за нас и продуктите ни?

Свържете се с нас и ще Ви помогнем!

Имате ли нужда от още помощ?

Искате персонална оферта?

Свържете се с нашите търговски представители!

Търсене на дистрибутор

Намерете най-близкия до вас дистрибутор

Абониране за бюлетин

Не пропускайте последните новини от нас

Още на блога ни

Социални мрежи

Точки на продажба