Part of our articles for the book "Clay as a building material in the history"

История на Винербергер

Двестагодишна история, разказана от първо лице.
Днес Винербергер е най-големият производител на керамични тухли в света, но всичко започва преди 200 години на възвишението „Винерберг“ (в превод от немски Wienerberg – Виенското Възвишение), разположено в Инзерсдорф, тогава намиращо се южно от Виена, а днес вече част от града.

Началото на една империя

Алоис Мийсбах

Основателят на компанията Алоис Мийсбах (1791–1857), роден в Моравия и посещавал лекции по икономика, е получил подготовка и като строителен инженер. Изучавал в Рим техниките, използвани от древните римляни за производство на тухли, той е на 29 години, когато през 1819 година решава да отвори първата си тухларна.

Само за 1 година през 1820 г. там са произведени 1,5 млн. тухли. Три години по-късно отваря нова фабрика в Майдлинг. Това е началото на една империя: през 1855 г. той вече притежава 9 тухларни, повечето от които са във Виена и нейните околности. Давайки пример за вертикална интеграция, Мийсбах купува въглищни мини, за да снабдява тухларните си лично с горивото, от което се нуждаят. През 1855 г. той притежава тридесет шахти и при него работят 2350 работници. През следващите 40 години компанията на Мийсбах се развива и се превръща в една от най-големите в региона и основен източник на заетост за работници от Бохемия. В резултат на разрастването на бизнеса Мийсбах продължава да увеличава капацитета на компанията и през това време създава най-големите тухларни в Европа. Компанията навлиза също и в строителния сектор, построявайки редица домове и сгради около и във Виена.

Управлението на компанията – поверено на член от семейството

Хайнрих Драше

През 1857г. Хайнрих Драше, племенник на Мийсбах, поема компанията и продължава разрастването ѝ, като в резултат на експанзивната политика количеството произведени тухли през 1869 г. се увеличава на 188 млн.

Успехът на Мийсбах и Драше е базиран на много фактори, включително и на висококачествената синя глина в района южно от Виена. Компанията предлага широка гама от продукти, включително керемиди, глинени орнаменти, тръби и изпечени тухли и не само инвестира в керамичната индустрия, но също така заема и важно място във въгледобива, прокопаването на канали, а по-късно и строителната индустрия. Така на практика се контролира целият производствен процес. От 1848 г. нататък компанията снабдява и експлоатира и развиващата се железопътна мрежа.

Още Мийсбах поддържа и добри взаимоотношения с управниците, което става ясно от позволението, което получава: разрешено му е да поставя на тухлите между инициалите си герба на Хабсбургите – двуглавия орел. През 1838 г., след голямо наводнение в Пеща, той е поканен да създаде тухларна в унгарската столица. Това е възможност, която му позволява да започне да използва и унгарския герб, а в последствие довежда до основаването на ”Pest Coal and Brickworks Company” през 1869 г.

Публично дружество

През същата година австрийската част от концерна става публично дружество под вещото ръководството на Драше. Това е една от първите австрийски компании, които пускат свои акции на Виенската стокова борса. По късно в същия век компанията навлиза и в Словакия и Бохемия. Винербергер не са били монополисти, но чрез реорганизиране на керамичната индустрия Мийсбах и Драше правят компанията най-голямата в Европа. Тухли от времето на Драше се разпознават в голяма част от сградите на Виена и днес.

Далновидно управление с крачка напред

Драше е и първият производител на тухли, който през 60-те години на 19. век въвежда в Австрия така наречените „рингови пещи“. Това са овални или кръгли структури, в които се изпичала глината при температура от около 1000°С.

Драше е и един от първите индустриалци, които обръщат внимание на социалния аспект и добавят към заплащането социална придобивка за служителите. Той построява жилища за работниците си, за да могат да живеят при по-добри условия.

През 1869г. в борда на директорите на компанията е архитектът Хайнрих фон Ферстел. Сътрудничеството с фон Ферстел дава на Винербергер възможността да построи такива важни сгради като Wiener Votivkirche и Palais Ferstel. Под влиянието на фон Ферстел и Теофил Хансен, друг именит архитект от това време, Винербергер добавя към дейността си и декоративни керамични скулптури (орнаменти). Тези скулптури стават основен продукт за износ и могат да бъдат открити в много европейски столици. Тази дейност продължава до Втората световна война. Някои от тези скулптури днес се продават като ценни произведения на изкуството в аукционите.

Възходи и падения след Втората световна война

Новата стратегия и разширяването – навлизане в международния пазар

Съдбата на Винербергер се променя в началото на 80-те години, когато нов ръководен екип започва преструктуриране на дейността и разработва нова експанзивна стратегия, която има за цел постигането на водещо място на европейския пазар. След консолидирането на австрийския пазар, в средата на десетилетието компанията се фокусира и на международния. Значим момент в развитието на Винербергер настъпва през 1986 г., когато компанията придобива Germany's Oltmanns-Gruppe – така с повече от 200 завода тя става един от водещите играчи на пазара на тухли в Европа.

Същевременно компанията разширява дейността си като се насочва в други сфери на производство, като производство на керамични тръби. През 1989 г. Винербергер открива съвместното си дружество Pipelife. Същата година компанията навлиза и в металургията и абразивните материали с покупката на дял в Treibacher Chemische Werke. Компанията закупува и OAG Group, търговец на едро със санитарна арматура. Придобиванията играят важна роля в развитието на Винербергер и превръщането ѝ в най-голямата индустриална група в Австрия. През 90-те години компанията извършва няколко важни придобивания, включително и дял от Semmelrock, специализирани в производството на павета. В началото на десетилетието Винербергер обръща поглед и към наново отворилия се пазар на страните от Източна Европа, като през 1990 г. отново стъпват на унгарска територия.

Съвременна трансформация – фокус върху строителните материали

Новото управление в началото на 90-те години въвежда нова стратегия, наблягане от една страна на продължаващото разширяване и от друга страна фокусиране на дейността около ядрото на производството на тухли и павета. Следвайки тази стратегия Винербергер продава голяма част от своите разнообразни дейности, включително OAG Group през 1994 г., Treibacher Schleifmittel през 1997 г., както и активи, недвижими имоти и други. С продажбата на бизнеса с гаражи – Wipark, и на останалата част от Treibacher Industries през 2000 г., приключва трансформацията на компанията в специализирана изцяло в бизнеса със строителни материали. През 1995 г. Винербергер влиза във Франция с закупуването на Sturm Group, последвано от придобиване на Terca. Така компанията заема водещи позиции на пазара на фасадни тухли в Белгия и Холандия. А през 1996 г. придобива мажоритарен контрол над Semmelrock.

До края на десетилетието Винербергер заема водеща позиция на пазара на тухли в Европа. През 1999 г. компанията прави стъпки към върха на глобалната листа с придобиването на General Shale Inc. в САЩ, както и ZZ Wancor, в Швейцария, а чрез Pipelife придобива Mabo – фокусиран на скандинавския пазар. Придобиването на Tondach Gleinstätten AG и включването на керамичните керемиди в портфолиото на Винербергер се оказва поредното успешно и далновидно решение.

 

Компанията стъпва в България през 2004 г.  Повече от историята на Винербергер България можете да видите тук.

Основана преди близо 200 години, преминала през много изпитания и оцеляла след две световни войни, компанията Винербергер е единствен по рода си пример. С качествена продукция, далновидна мисъл, приспособяване към условията, развитие, преплитане на традицията с най-съвременните методи на производство и технологии не просто оцеляваш, а ставаш водещ в сферата си в световен мащаб.

Рядко историите продължават толкова дълго, но историята на Винербергер - най-големият производител на керамични тухли в света, оцелял през какви ли не кризи и войни, продължава и до днес...

Construction worker with tablet computer, Fast Forward Commercial Excellence

Имате въпроси за нас и продуктите ни?

Свържете се с нас и ще Ви помогнем!

Имате ли нужда от още помощ?

Искате персонална оферта?

Свържете се с нашите търговски представители!

Търсене на дистрибутор

Намерете най-близкия до вас дистрибутор

Абониране за бюлетин

Не пропускайте последните новини от нас

Още в блога ни

Социални мрежи

Точки на продажба